PGE Energetyka Kolejowa inwestuje w pociągi sieciowe do prac utrzymaniowych na 25 tys. torokilometrów sieci trakcyjnej PKP PLK. W styczniu tego roku pierwszy gruntownie zmodyfikowany pojazd trafił do sekcji w Poznaniu, drugi na początku lutego znajdzie się w sekcji w Działdowie. Docelowo, na przełomie lat 2025/2026 zostanie oddanych do użytku 8 pociągów ze zmodyfikowanym m.in. układem przeniesienia napędu. To tylko część, planowanych w najbliższych latach przez PGE Energetyka Kolejowa, inwestycji w tabor do utrzymania sieci trakcyjnej.
PGE Energetyka Kolejowa, w ramach wieloletniej umowy z zarządcą narodowej sieci linii kolejowych – PKP PLK, odpowiada za utrzymanie ok. 25 tys. torokilometrów sieci trakcyjnej. Przez 24 godziny na dobę, 365 dni w roku, pracownicy terenowi i 66 pociągów sieciowych, pozostają w gotowości do obsługi i usuwania awarii w kolejowej sieci trakcyjnej. PGE Energetyka Kolejowa realizuje także usługi dla przewoźników kolejowych, dla których utrzymywana jest sieć trakcyjna na bocznicach.
– Realizacja zadań na tak szeroką skalę wymaga od nas odpowiedniego sprzętu i zaplecza kadrowego – stąd też Spółka stale inwestuje w rozwój floty pojazdów kolejowych. Gruntownie modyfikujemy i odnawiamy pociągi dostosowując je do zwiększających się wymagań naszych partnerów i zasad bezpieczeństwa pracy, komfortu pracowników oraz wymogów środowiskowych – zapewnia Marcin Zalewski, Dyrektor Departamentu Bezpieczeństwa Ruchu Kolejowego i Wyposażenia Technicznego w PGE Energetyka Kolejowa.
PGE Energetyka Kolejowa w ramach inwestycji w tabor pojazdów kolejowych, odebrała dwa pociągi sieciowe typu PS-00 po wykonaniu poziomu utrzymania P5, wraz z modyfikacją układu przeniesienia napędu.
Do najistotniejszych prac należy zaliczyć zmianę napędu z hydrokinetycznego na hydrostatyczny oraz wymianę dotychczasowego silnika na nowoczesną jednostkę napędową o mocy 240 kW, spełniającą najbardziej rygorystyczne normy emisji spalin.
– Prace poziomu P5 to nadanie nowego życia pociągom. W pojazdach wymieniliśmy instalacje: hydrauliczne, pneumatyczne i elektryczne, a także zamontowaliśmy nowe zestawy kołowe oraz przekładnie. Pociągi naprawiane obecnie nie zmienią swojej funkcjonalności. Ulegnie natomiast zmianie większość elementów roboczych oraz sterowania, co przełoży się na ich niezawodność. Modyfikacje pozwolą też na ujednolicenie podzespołów, a co za tym idzie – sposobu obsługi pociągów przez pracowników PGE EK – mówi Marcin Zalewski.
Prace przy pociągach sieciowych PGE Energetyka Kolejowa wykonuje firma ZPS sp. z o.o. ze Stargardu.
Przyszłość PGE Energetyka Kolejowa pozostaje pod znakiem zapytania. Pod koniec poprzedniego roku odpowiedzialny za resort infrastruktury Dariusz Klimczak mówił, ale nie wprost, o tym, że
podmiot ten trafi pod skrzydła PKP PLK.